SFI Mästerskapen 4.-5.2.2023

10.2.2023

Mestaruuskisoissa uivat suomenruotsalaiset seurat.  Tällä kertaa kisat pidettiin Vaasassa 50 m:n radalla. Gss lähetti kisoihin 18 uimaria Akatemia- ja B-ryhmistä.

Seuran vanhimmat uimarit lähtivät hakemaan pitkästä aikaa taas tuntumaa vinstan altaalle ja siirtämään alkukaudella harjoiteltuja teknisiä parannuksia kisatilanteisiin. Hyvät sijoitukset olivat myös tähtäimessä. Kisat aloittavat uimareilla vinstan radan kauden, joka huipentuu kesän pääkisoihin.

Nuoremmat uimarit tavoittelivat 100m:n matkojen parannuksia ja kesän ikäkausimestaruusuintien aikarajojen rikkomisia. Viestiuinnit ovat aina odotettu kohokohta kisoissa.

Kisamenestys ylitti odotukset! Mestaruusmitaileita saavutettiin aikuisten sarjoissa viisi kertaa ja 15-vuotiaiden sarjoissa viidesti

Teea Jestoi voitti naisten 50 ru ja otti hopeaa 50 su. Lassi Lahtinen ui pronssille miesten 200 ru, Visa Nissinen otti pronssia miesten 200 su ja Riku Määttälä puristi itsensä hopealle miesten 50 vu. Tämän lisäksi naisten sku-viestijoukkue sijoittui neljänneksi uimareilla Tuulia Harju, Teea Jestoi, Veera Lahtinen ja Emilia Härkönen. Miesten viestijoukkue oli kahdesti sijalla neljä (vuv ja skuv) uimareilla Visa Nissinen, Lassi Lahtinen, Riku Määttälä ja Ville Ikola. Miehet hävisivät täpärästi vapaauintiviestin pronssin 14 sadasosalla. Lisäksi akatemian uimarit uivat useita sijoituksia neljän ja viiden joukkoon. Ryhmän uimarit tehtailivat yhteensä 15 PB:ä (oma ennätys)

Pitkä rata tuntui alkuun hieman jännittävän seuran nuorimpia uimareita, mutta mahtavia uinteja nähtiin siitä huolimatta molempina päivinä. Eemil Sytchak onnistui alittamaan IKM-rajan 100su ajalla 1:10,35, tällä uinnilla hän ui SFI kisoissa hopealle. Samoin Elis Luomala sai alitettua lyhyenradan aikarajojen lisäksi pitkänradan rajoja jopa neljässä lajissa; 100su, 100vu, 100pu ja 100 ru, näistä lajeista 100pu ja 100ru toi hänelle viikonlopulta kotiin pronssia molemmista lajeista. Lisäksi Elis ui 200SKU pronssille ajalla 2:36,33. Herman Sandbacka ui hienon suorituksen 100ru aikaan 1:21,65 ja saavutti tällä hopeamitalin.

Kauden ensimmäinen pitkänradan viesti päästiin myös uimaan tyttöjen toimesta sekä lauantaina 4x100 SKUV että sunnuntaina 4X100VUV, tytöt sijoittuivat molemmissa tiukan kisan päätteeksi kuudennelle sijalle. Tyttöjen viestijoukkueessa edusti Meimi Heikell, Emma Palola, Siiri Karhulahti ja Emma Girod.

Henkilökohtaisia ennätyksiä B-ryhmän uimarit uivat jopa 31 kappaletta.